Op HR gebied, zijn er allerlei ontwikkelingen gaande, meer dan ooit is er oog voor de mens in de organisatie en een cultuur die mensen ook daadwerkelijk stimuleert om “op zijn of haar best te zijn”. Terecht want gemotiveerde mensen maken het verschil tussen gemiddeld en bovengemiddeld presteren! Ben jij ondernemer of verantwoordelijk voor HR binnen jouw organisatie en denk je: Ja maar, hoe dan??
We gooien duurzame inzetbaarheid, de lerende organisatie, wendbaarheid en bevlogenheid op een hoop.
Ik loop nu het risico me een heleboel kritiek op de hals te halen door alles op één hoop te gooien. Maar ik vat die hoop samen als:
Goed zorgen voor je mensen betekent goed zorgen voor je bedrijf en omgekeerd.
Wat de verschillende ontwikkelingen gemeen hebben, is dat ze zich richten op een cultuur die daadwerkelijk oog heeft voor de behoeftes van de mensen. Een blije, gezonde, gemotiveerde medewerker is ideaal. Die moppert niet, straalt positiviteit uit, is minder vaak ziek, is productief, gezellig, betrokken, positief kritisch, neemt verantwoordelijkheid en initiatief en blijft graag bij de organisatie werken. Je bedrijf is daardoor leuker, succesvoller en ook nog eens beter voorbereid op ontwikkelingen van buitenaf. Nog mooier: Het is besmettelijk!
Hoe zorg je ervoor dat je goed voor je mensen zorgt en daardoor voor jouw bedrijf/organisatie?
Doordat er aan termen zoals werkplezier een gevoelsaspect aan zit, lijkt het misschien vaag en ongrijpbaar. Dat valt in de praktijk best mee. Niet dat het een fluitje van een cent is, maar wel een traject dat in concrete stappen te vatten is en terug te brengen tot een aantal kernpunten. Afhankelijk van je eigen situatie en wat je al weet of onderzocht hebt, kun je daar dan actief mee aan de slag.
Randvoorwaarden voor alle bovenstaande thema’s zijn terug te brengen tot een beperkt rijtje:
- Zorg dat degenen die voorbeeldrol vervullen hierin geloven, dit uitdragen en anderen actief stimuleren hier ook zelf regie in te nemen;
- Voldoende vertrouwen en psychologische veiligheid op de werkvloer;
- Waardeer het proces meer dan het resultaat;
- Laat mensen elkaar verantwoordelijk houden voor datgene waar ze verantwoordelijk voor zijn;
- Een sfeer waarin men elkaar durft te benaderen met een open mindset en denkt in mogelijkheden.
Waar kan Kijk op Zaken je mee helpen om deze randvoorwaarden ook in jouw bedrijf te verkrijgen?
- Inventarisatie van de sterktes en zwaktes binnen jouw organisatie;
- Het inzetten van een duurzaam inzetbaarheidstraject (zoals het TNO programma vitaal vakmens of juist op maat gemaakt voor uw organisatie);
- Leiderschapsprogramma gericht op ontwikkeling en eigen verantwoordelijkheid van de medewerker;
- Kernwaarden en missie (vinden en) laten werken door er actief en praktisch mee aan de slag te gaan;
- Workshops gericht op oprechte samenwerking en open communicatie binnen en tussen teams;
- Coaching en loopbaanbegeleiding op individueel niveau.
Klaar om jouw organisatie verder te brengen?
Neem contact met ons op en laten wij beginnen samen van gedachten te wisselen over dit onderwerp! Maak nu een vrijblijvende afspraak met Nicolai of Cobi.
Kijk op Zaken helpt managers en professionals de sterkste drijfveer (groei!) van de mens te benutten, zodat iedereen op de werkvloer volledig tot zijn recht kan komen in een wereld die altijd verandert. Samen bouwen aan een cultuur waarin we allemaal op ons best kunnen zijn!