Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)

Kemphanen op de werkvloer; en dan?

Je hoopt natuurlijk dat wanneer je een training geeft de deelnemers gaan toepassen wat je hen meegeeft. Natuurlijk is het een stimulans voor beide partijen, wanneer dit zijn vruchten afwerpt. Een prachtig voorbeeld van zo’n situatie uit de praktijk deel ik hier. Voor dit blog zijn de namen gefingeerd.

Herman geeft leiding aan een afdeling en ziet Arie, één van zijn medewerkers, stampvoetend door de gang richting de uitgang lopen. Hij moppert hoorbaar op niet mis te verstane wijze over zijn collega Huub en roept: ‘Met die vent ga ik nooit meer werken.’ Het heeft heftig gebotst tussen hen en zij gingen op een haar na, met elkaar. Herman geeft leiding aan een afdeling en ziet Arie, één van zijn medewerkers, stampvoetend door de gang richting de uitgang lopen. Hij moppert hoorbaar op niet mis te verstane wijze over zijn collega Huub en roept: ‘Met die vent ga ik nooit meer werken.’ Het heeft heftig gebotst tussen hen en zij gingen op een haar na, met elkaar op de vuist. Stoom komt uit de oren van Arie.

Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
Herman krijgt Arie met moeite bij zich, in zijn kantoor, en begint vragen te stellen. Hij past luisteren, samenvatten en doorvragen toe en beheerst zich om een mening te geven of een oplossing aan te dragen. Hij laat Arie daardoor vertellen, zijn emotie delen en laat zien dat hij begrijpt dat Arie boos is. Herman zegt dus niet dat Arie gelijk heeft, maar dat hij snapt hoe het komt dat hij zich zo opwindt.

Arie kalmeert en Herman stelt de vraag aan Arie: ‘Hoe denk je dat het nu verder moet?’ Arie komt zelf op het idee om met Huub, op wie hij zo boos is geworden, in gesprek te gaan. Herman vindt dat een goed idee en stelt voor dat gesprek te begeleiden. Dit doet hij opnieuw met alleen luisteren, samenvatten en doorvragen. Zo laat hij beide partijen hun eigen verhaal aan de ander vertellen. De spelregels zijn duidelijk: Herman stelt in eerste instantie de vragen; open vragen zoals:

  • Hoe komt het dat je zo boos bent?
  • Welk gevoel geeft de situatie jou?
  • Wat gebeurde er toen met jou?
  • Wat zou jij willen dat er nu verder gebeurt?
  • Wat zou daar een eerste stap in kunnen zijn?

Vervolgens vat hij samen wat de medewerker zegt en vraagt hier verder op door. De ander luistert alleen maar. Daarna stelt Herman de vragen aan de andere medewerker.

Herman vroeg zich stiekem al af hoe het hierna verder zou gaan. Wat nou als ze elkaar opnieuw in de haren zouden vliegen? Als ze alleen maar bozer zouden worden? Maar het mooie was, ze stapten op elkaar af en gaven elkaar een welgemeende hand!

LSD is een techniek die uitstekend past bij een cultuur om medewerkers zelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun werk en werkomstandigheden zoals relaties met collega’s.

Luisteren samenvatten doorvragen LSD

De oplossing kwam van de heren zelf
Ze begrepen van elkaar waar de woede vandaan kwam en hoorden de ander ook zeggen hoe zij graag wél met respect voor elkaar samen wilden werken. Door alleen te luisteren, samen te vatten en door te vragen waarom de situatie was ontstaan, nam Herman regie in het gesprek. De oplossingen kwamen van de heren zelf.
Verrassend? Nee, helemaal niet zo verrassend als het lijkt. We zijn allemaal volwassenen met onze eigen emoties en de wil om in goede harmonie te kunnen werken. We kunnen onszelf de vraag stellen of we als leidinggevenden wel voldoende vertrouwen hebben in het vermogen van onze medewerkers om als volwassenen met elkaar om te gaan. Ook al gaat het soms even goed mis.
LSD is een techniek die uitstekend past bij een cultuur om medewerkers zelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun werk en werkomstandigheden zoals relaties met collega’s. Alle oplossingen voor respectvol samenwerken kwamen van Arie en Huub zelf. Gaaf toch?

Wil jij LSD ook leren toepassen of weten hoe je gesprekken het beste kunt voeren? Neem dan deel aan ons gratis webinar of meld je aan voor de training Persoonlijk Leiderschap.

Kijk op Zaken helpt managers en professionals de sterkste drijfveer (groei!) van de mens te benutten, zodat iedereen op de werkvloer volledig tot zijn recht kan komen in een wereld die altijd verandert. Samen bouwen aan een cultuur waarin we allemaal op ons best kunnen zijn!