Leidinggevenden die dat moeilijke gesprek uit de weg gaan, zien alweer op tegen de volgende ronde functioneringsgesprekken. Doorgaans omdat het veel tijd kost en niets oplevert, volgens hen. Gek hè? Ik neem je graag mee in mijn rol als HR adviseur waarbij ik aanwezig was bij het functioneringsgesprek van Carolien en haar leidinggevende Stefan.
,,Voel jij je vrij om bij mij aan de bel te trekken als je vastloopt?’’ vraagt Stefan aan Carolien.
Carolien is een jaar geleden gestart als coördinator op een groot bouwproject waar de meeste samenwerkende partijen niet tevreden zijn over de gang van zaken. Daarnaast heeft Carolien met haar team in dit project te maken met een hoge werkdruk en is er onlangs een deadline niet gehaald. Stefan haar manager wilde de “oude” koe niet opnieuw uit de sloot halen, maar wilde wel de samenwerking tussen hen bespreken. Vandaar dat Stefan haar vraagt, waarom zij zich niet eerder bij hem had gemeld en bespreekt dit tijdens het functioneringsgesprek.
Natuurlijk antwoordde Carolien dat ze zich vrij voelt dit soort zaken te melden en te bespreken. Het klonk echter niet overtuigend en de praktijk wees anders uit. Na enig doorvragen kwam het hoge woord eruit. ,,Altijd als ik jou bel met een vraag, ben ik minstens een half uur kwijt en geef je me wel 7 oplossingen. Als ik dan de telefoon neerleg is het probleem voor mijn gevoel eerder groter geworden, dan opgelost. Ik wil gewoon een concreet antwoord op mijn vraag.’’
Stefan staat zowel binnen als ver buiten de organisatie bekend als iemand met veel kennis van, en passie voor, het vakgebied. Als je van iemand iets kan leren, dan is het wel van hem en dat vindt Stefan ook prettig. Maar hier gebeurde juist het tegenovergestelde. Waarom?
Vanuit Carolien: zij vindt het moeilijk om tegen haar leidinggevende te zeggen dat ze meestal niet zit te wachten op een SMC’tje (Short Master Class?). Ze weet ook dat Stefan het niet verkeerd bedoelt. Toch besloot ze er niets over te zeggen, bang om hem te beledigen.
Vanuit Stefan: hij staat te vaak en te lang in de ‘zendstand’ en is in de veronderstelling dat hij haar daarmee helpt. De relatie tussen beiden is blijkbaar niet zo dat Carolien zich vrij voelt om tijdens dergelijke gesprekken aan te geven wat haar dwars zit. Haar reactie was om Stefan helemaal niet meer te bellen, waardoor Stefan haar beoordeelt als eigenzinnig en niet communicatief.
Hoe zou het zijn als jij en je teamleden alles bespreekbaar te durven maken en niemand zich veroordeeld voelt? Om je team naar het volgende niveau te brengen, levert het investeren in goede relaties meer op dan het moeilijke gesprek vermijden.
Wil jij graag advies op het gebied van functioneringsgesprekken die wél wat opleveren of ondersteuning op het gebied van HR-advies? Neem contact met ons op.
Kijk op Zaken helpt managers en professionals de sterkste drijfveer (groei!) van de mens te benutten, zodat iedereen op de werkvloer volledig tot zijn recht kan komen in een wereld die altijd verandert. Samen bouwen aan een cultuur waarin we allemaal op ons best kunnen zijn!