Heb je een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd? Dat is een goede eerste stap om als ondernemer of HR-professional te weten te komen, hoe je medewerkers het werk ervaren binnen jouw organisatie. Maar de grote vraag is: wat doe je nu met de resultaten?
Wij merken vaak dat het management van een organisatie het lastig vindt hier goed mee om te gaan. Want ja, er zit vast wel iets tussen wat niet zo hoog scoort en dus ligt er een verwachting dat het (direct) wordt opgelost. Maar ook als de score juist hoog is. Dan is het toch goed zo en hoeft er niets gedaan te worden.
In deze blog delen we zes praktische tips voor het opvolgen van een MTO:
Tip 1: Communiceer de resultaten open en eerlijk
Je vraagt je medewerkers om tijd te steken in het invullen van de vragenlijst. Om er serieus mee om te gaan. Om eerlijke feedback te geven. De medewerker verwacht dan op zijn minst terug te horen welke resultaten het onderzoek heeft opgeleverd.
Bedank je mensen voor hun inspanningen. Koppel de resultaten terug en wees er transparant over. Vertel of het verkregen beeld volgens de verwachtingen van jullie als management is. Wat verbaast je, wat baart je zorgen en waar ben je trots op?
Tip 2: Ga in gesprek met je medewerkers
Vul niet zelf in wat er achter de cijfers schuilgaat, maar ga met je medewerkers in gesprek voordat je conclusies trekt. Wat valt hun op? Wat betekent dat dan in de praktijk en waar ligt de sleutel om hiermee aan de slag te gaan? Neem je medewerker serieus en maak hem of haar onderdeel van de oplossing. Laat eventueel een neutrale derde, zoals een HR-persoon de vragen stellen.
Tip 3: Maak van verbetering een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Het “oplossen” van blootgelegde verbetermogelijkheden is niet de verantwoordelijkheid van het management alleen. De taak van het management is om de signalen serieus te nemen en de medewerkers te faciliteren om er samen met de managers vanuit ieders rol, positie en verantwoordelijkheid mee aan de slag te gaan. Communiceer ook op deze manier! Als jij je volledig verantwoordelijk voelt voor alle oplossingen en dat uitstraalt, verwacht dan geen initiatief van je medewerkers.
Tip 4: Blijf verwachtingen managen
Vertel regelmatig welke stappen er worden genomen en wanneer; vertel ook waar je prioriteiten liggen, waarom dat zo is en wat er nu dus nog niet wordt opgepakt. Wat is er al bereikt of gedaan naar aanleiding van signalen vanuit het MTO of de gesprekken erover?
Tip 5: Focus op impact, niet alleen op de laagste scores
Je hoeft niet per se aan de slag met je laagste score, ga aan de slag met de onderwerpen waar je de meeste kans op verbetering hebt. Wat heeft veel impact op het werkplezier (en dus productiviteit!!!) van medewerkers en waar heeft de organisatie als geheel daadwerkelijk de mogelijkheid om dat positief te beïnvloeden?
Tip 6: Succes door consistentie
We hebben het hier over een proces, niet over een incident. Geen eenmalige actie; vinkje zetten; klaar! Een MTO vraagt om serieuze opvolging, evaluaties en vervolgmetingen om te zien wat je resultaten zijn. Je wilt weten of je acties nut hebben (gehad) en natuurlijk om opnieuw vooruit te kijken.
Succes – het creëren van een positieve, constructieve werkomgeving – bereik je door consistentie, niet door intensiteit.
Wil je hier meer over weten of met ons in gesprek gaan?
Neem contact met ons op, we helpen je graag verder! Bel of mail ons en ontdek hoe we samen jouw organisatie verder kunnen versterken.
Kijk op Zaken heeft ervaring met het begeleiden van organisaties in trajecten waarin werkcultuur en duurzame inzetbaarheid van mensen centraal staat. Wij geloven erin dat er een gedeelde verantwoordelijkheid ligt voor zowel leidinggevenden als voor medewerkers zelf.