Procescompliment: Een compliment geven als het resultaat er niet is?

Dat is toch niet logisch!
Vaak worden complimenten op de werkvloer helemaal vergeten of ze worden achteloos gegeven. En dat terwijl een goed gegeven compliment een fantastisch instrument is om medewerkers te stimuleren zich te (blijven) ontwikkelen.

atuurlijk, een oprecht compliment is altijd goed. Maar je kunt door een zogenaamde procescompliment nog een stapje verder gaan. Hierbij benoem je namelijk de inspanningen die iemand heeft moeten leveren, zo stimuleer je hem of haar om dat positieve gedrag in nieuwe en uitdagende situaties ook te laten zien. Je kunt hierdoor mensen echt oprecht aandacht geven voor hun inspanningen, hun initiatief of ontwikkeling en laten zien dat je die waardeert. ZELFS ALS HET RESULTAAT ER NOG NIET IS.

Een praktijkvoorbeeld

In een bedrijf was een zending met een behoorlijke waarde (zo’n €40.000,-) verkeerd verzonden en daardoor kwijt geraakt. Een flinke strop, zeker omdat onduidelijk was of dit wel of niet verzekerd was. Een medewerkster kreeg de opdracht om goed uit te zoeken hoe het met de verzekering zat en hierover ook met de verzekeraar in gesprek te gaan.

Zij moest hiertoe verschillende zaken uitzoeken, documenten zien te bemachtigen en uiteindelijk een overtuigende en goed onderbouwde mail sturen naar de verzekeraar. Na enkele weken kwam de ontknoping: De verzekeraar betaalde de schade uit!

De leidinggevende van deze medewerkster had haar daarover een prachtig procescompliment gegeven, waarin de bovengenoemde stappen werden benoemd en waarin hij benadrukte wat ze daarin goed had gedaan. Een schoolvoorbeeld, kun je zeggen.

Maar in dit voorbeeld was er ook daadwerkelijk resultaat. De verzekeraar had echter ook kunnen beslissen niet uit te keren. De medewerkster had dan net zo goed haar best gedaan en alle stappen goed doorlopen. De leidinggevende keek wat glazig toen wij hem vroegen of hij dan ook het compliment zou hebben gegeven. Nee, natuurlijk niet.

De leidinggevende keek wat glazig toen wij hem vroegen of hij dan ook het compliment zou hebben gegeven. Nee, natuurlijk niet.

Motivatie medewerkers: procescompliment

Denk eens na wat dit doet met de motivatie van de betroffen medewerkster, als je nog eens zo’n vraag aan haar zou moeten stellen. Ze heeft de eerste keer haar uiterste best gedaan en het enige wat er is blijven hangen was: Het was allemaal voor niets.

Stel dat je wèl de moeite neemt om haar hetzelfde procescompliment te geven en daaraan toevoegt: Desondanks is het dit keer niet gelukt. Wat jammer. Zou ze dan een volgende keer geneigd zijn er weer voor de volle 100% voor te gaan, met het idee dat het nu dan vast wel gaat lukken? Of een willekeurige andere, ingewikkelde vraag die je haar stelt?

Wil jij ook meer weten over het procescompliment?

Meld je dan voor onze volgende training en houd onze webinars in de gaten. Dan vertellen we je er nog meer over en laten je het zelf ervaren. Of je vragen die je naar aanleiding van deze blog aan ons wil stellen, neem contact met ons op.

Kijk op Zaken helpt managers en professionals de sterkste drijfveer (groei!) van de mens te benutten, zodat iedereen op de werkvloer volledig tot zijn recht kan komen in een wereld die altijd verandert. Samen bouwen aan een cultuur waarin we allemaal op ons best kunnen zijn!