Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert, is een feit. Voor organisaties zijn onderwerpen als aanpassingsvermogen, wendbaarheid, creativiteit, agile werken en ondernemerschap noodzakelijk om snel en soepel op die ontwikkelingen in te spelen. Het is een strategische keuze om leren en ontwikkelen centraal te stellen binnen uw bedrijf en om dat onderdeel te maken van uw bedrijfscultuur.
Voorwaarden voor een lerende organisatie
- Creëer vertrouwen en veiligheid
Leren en kwetsbaarheid trekken altijd samen op. Daarom hebben medewerkers ruimte en vertrouwen nodig om fouten te maken. Leren van gemaakte fouten draagt enorm bij aan de ontwikkeling van mensen en organisaties. - Waardeer het proces in plaats van het resultaat
Uit onderzoek van onder meer Carol Dweck blijkt dat wanneer mensen complimenten krijgen voor goede prestaties – ‘dat heb je goed gedaan’ – zij geneigd zijn om steeds dezelfde prestaties te leveren. Mensen die complimenten ontvangen voor het proces – ‘wat heb je het goed aangevlogen om dit te bereiken’ – zijn eerder geneigd om nieuwe uitdagingen aan te gaan. - Realiseer een groei-mindset in plaats van een fixed mindset
Soms zijn we voor bepaalde activiteiten gericht op groei (was mis ik nog, hoe kan ik blijven verbeteren, wie kan mij hiermee helpen?), terwijl we bij andere activiteiten onszelf of onze collega’s op de rem zetten (dat zie ik hier niet gebeuren, zo doen we dat nooit, laat mij dat zelf maar blijven doen). Om te ontwikkelen kunnen onze overtuigingen en opvattingen ons vooruit stuwen of juist belemmeren.
Bekijk de mogelijkheden op het gebied van de lerende organisatie:
Hoe ondersteunt Kijk op Zaken u op weg naar een lerende organisatie?
Om de lerende organisatie in gang te zetten, handen en voeten te geven én te laten beklijven, biedt Kijk op Zaken verschillende workshops, instrumenten en trajecten op maat. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden voor uw organisatie.
Meer diensten
Ontdek hoe Kijk op Zaken u ook kan ondersteunen op het gebied van:
Cultuurverandering
Om de bedrijfscultuur positief te ontwikkelen, moeten mensen binnen de organisatie ook een positieve ontwikkeling doormaken. Dat is geen standaard trucje, maar een intensief traject. Een flinke inspanning, maar ook een flink resultaat.
Lees verderDuurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid is de mate waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken, zowel binnen en/of buiten uw organisatie. De nadruk ligt daarbij wat ons betreft op medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen en die hierin worden gefaciliteerd door u als werkgever. Zo behoudt u goede mensen voor de lange termijn: medewerkers die begrijpen wat er nu nodig is om ook over een aantal jaren nog van toegevoegde waarde te zijn.
Lees verderTeambuilding
Wanneer teamleden hun inbreng durven leveren, zich veilig voelen en er onderling respect is, komt dit de samenwerking binnen teams ten goede. Dat begrijpt vrijwel iedereen. Het leidt niet alleen tot betere resultaten, maar ook tot veel meer werkplezier en verbondenheid. Zo functioneert een team zoals bedoeld: in zijn geheel is het tot meer in staat dan alle individuen afzonderlijk.
Lees verderFunctie- of rolbeschrijvingen
Een succesvolle zoektocht naar de juiste kandidaat voor een vacature begint uiteraard met een zorgvuldig opgesteld functieprofiel. Maar ook voor werknemers die al bij u in dienst zijn, geeft een goed profiel – waarin u de inhoud van de functie, gewenste kennis en verantwoordelijkheden benoemt – richting en duidelijkheid.
Lees verderLerende organisatie
Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert, is een feit. Voor organisaties zijn onderwerpen als aanpassingsvermogen, wendbaarheid, creativiteit, agile werken en ondernemerschap noodzakelijk om snel en soepel op die ontwikkelingen in te spelen. Het is een strategische keuze om leren en ontwikkelen centraal te stellen binnen uw bedrijf en om dat onderdeel te maken van uw bedrijfscultuur.
Lees verder